mandag, august 22, 2005

mandag

I dag begynner uke to i min fantastiske nye tilværelse. (denne tilværelsen regnes fra når Monica også kom til Halden, slik at jeg ikke var der alene lengre..)

Bare så det er avklart med en gang, og for å avverge stor fortvilelse rundt i det ganske land. Denne Monica som jeg skriver om er ikke min kjæreste, men min fantastisk gode pastor kollega. Sammen er vi ungdomspastorer i Halden Baptistmenighet. Noe som er veldig gøy :)

Nå kan jeg jo fortelle en litt morsom historie om akkurat det. Den kjente (og utrolige fantastiske) guds mann, Edin Løvaas, går fast i menigheten vår. Det er selvfølgelig ganske så stas!

Denne historien er sann (som mye annet jeg sier..) og skjedde litt tidligere i sommer, på en bønnesamling. Der bad Edin veldig for det unge ekteparet som Gud hadde sendt til menigheten. Om at de (det vil si jeg og Monica) måtte bli velsignet osv..

Etter den lange og salige bønnen fortsatte Terje Engmo (enda en god mann i menigheten) og ba: "Kjære Gud, du ser disse to unge som har kommet til menigheten DU vet at de ikke er gift, og heller ikke kjærester, men jeg ber om du skal velsigne dem likevell..."

Etter dette husker hvertfall Edin hva vår sivilstand er :)


Det jeg egentlig tenkte å skrive om i denne posten vat juba, eller betweenagere, eller post-tenåringer (det siste kom jeg på nå)

Det er altså de som snart skal begynne på ungdomsskolen. En utrolig viktig gruppe, der vi ofte mister mange i vårt arbeid. Disse er utrolig viktige der de er. Samtidig som de danner et utrolig viktig grunnlag for ungdomsarbeidet videre.

Derfor gleder jeg meg til å være med på jubaleder møte i kveld!! For da får jeg treffe alle de flotte menneskene som gir av sin egen tid for disse viktige menneskene. Samtidig vet jeg allerede nå at det er en prekær ledermangel der. Særlig når det gjelder menn. Hva er grunen til at det er vanskelig å få menn til å engasjere seg i slikt arbeid? er det ikke tøft nok?

Det er en annen ting.... hvorfor blir så mye av det arbeidet vi gjør så femi..? Og hvorfor forsvinner så mange gutter så tidlig fra arbeidet vårt? Så er du som leser dette en kristen, en mann, eller noe som ligner.. Så aller helst kom til Halden. viss du allerede er i Halden, ring meg så skal vi finne på mye gøy med juba-gjengen! Viss du ikke er i Halden, og ikke vil komme hit... så finn ut hvor din nærmeste kirke er, se om de har et slikt arbeid, OG BLI MED DER!! (viss de ikke har, er det bare en ting å gjøre.....:d)

Ja, det var nok blogging for i dag.

-r